Vitajte na mojej stránke!Dúfam že sa Vám bude páčiť.


Monitory - čo kúpiť

Zvoliť si ten správny monitor pre hranie na PC, to je ďaleko zložitejšia
veda, než by ste si mysleli.Od riešenia otázok, akú uhlopriečku, aký panel,
alebo od akého výrobcu, tu našťastie máte "naše/vaše/ich nie" poradcu
a seriál tematických článkov "Čo kúpiť?".
Tú najpodstatnejšiu otázku, ktorú si pred kúpou musíte premyslieť, je veľkosť uhlopriećky.
na trhu momentálne nájdete monitory od 17 do 30 palcov.Odtiaľto už berieme len LCD
monitory, ktoré vyhodili staré tlsté CRT do histórie.LCD alebo Liquid Crystal Display sú
pekne tenké, úsporné a dobre sa na ne pozerá.Bohužiaľ, pokiaľ si vyberáte,
nie je všetko o cene a konforte veľkej plochy.Ak si totiž kúpite veľký drahý monitor,
a knemu si zoženiete lacnejśie PC so slabšou kombináciou grafiky a procesoru,
máte problém.Oni LCD monitory prinášajú so svojou technológoiu otáčajúcich
sa bodiek aj jeden háčik.Počet bodiek je presne daný.Nedajú sa meniť nijak, než
vykuchaním monitora.Monitor o istej veľkosti má totiž dané rozlíšenie, povedzme pre
príklad 19" LCD má obvykle pomer strán 5:4 a rozlíšenie 1280 x 1024 bodov.
Čo značí asi 1.3 milióna pixelov.Pokiaľ znížite rozlíšenie presne na tento monitor,
napr. pretože Vám Crisis seká a chcete počítaču uľaviť, musí ich monitor (alebo
ovladače GPU) prepočítať a upraviť.niekedy na jeden bod výjdu tri až śtiry pixely a
obraz sa potom roztekáva do podivných hranatých líní a neostrostí.LCD naviac
nevie zobraziť viac pixelov a nezobrazívyššie, než naktívne rozlíšenie.Hlavná poučka
pre tento odstavec teda znie:kupujte len monitory, v ktorých naktívne rozlíšenie
Váš počítač stíha.1920 x 1200, bežné pre 24" monitory, asi nebude dobrý nápad
v modernej strielačke na počítači s Grafikou typu Radeon 3600 alebo GeForce 8600.
Pre tie je lepśie, ona spomínaná devetnástka, pre 22" - 24" je skor nutnosť
GeForce 8800 GT a vyššia.Tiež silnejší procesor, predsa len je na obrazovke naraz
okolo 2 a pol milióna bodov.No a pokiaľchcete hrať na tridsiatke,
ktorá má obvykle natívne rozlíšenie 2560 x 1600, a nchceme sa povracať,
keď na ňom spustíme hru v nastavení 1440 x 900, radšej majte pripravenú grafiku typu
Radeon HD 4850 alebo GeForce 8800 GTS-512.Vlastne, radšej lepšie, s týmto byste u najnovších
peciek museli vypnúť niektoré detaily, s GeForce GTX 280 si naopak ešte možete zapnúť AA.
Poučkačíslodva sa opať oprie o nevýhodu otáčajúcich sa bodiek.Ide samozrejme o otáčanie.
Na CRT monitoroch, nech je im zem ľahká, bolo zobrazenie realizované cez paprsky.
Tie lietajú rýchlosťou svetla, takže nie je problém dosahovať dosť vysoké frekvencie
zobrazovanie, v pohode aj nad 100 Hz
(teda prekreslenie monitora viac než 100 krát).
Na LCD Vás nezačne bolieť hlava, keď pozeráte na frekvenciu 60 Hz, pretože obraz nebliká,
proste len svieti konštantne.Bodky sa proste otočia a opať svietia, dokiaľ sa nemusia otočiť opať.
Lenže otáčanie trvá dlhšie, než cesta paprsku.LCD tu len málokedy majú frekvenciu viac než 75 Hz
a často je otáčanie bodiek tak pomalé, že u rýchleho striedania farieb sú na obraze śmuhy.
Pokiaľ hráte strieĺačku a niečo sa na obrazovke len mihne, vy vidíte šmuhu.Tu je podstatné
zvoliť obrazovku s rýchlou odozvou (= rýchlosť otáčania).Udáva sa obvykle ako response time
v milisekundách.Pokiaľ možno, neverte výrobcovy, keď tvrdí, že monitor má odozvu 2 ms,
pretože to je napr. len jej časť alebo výsledok "interného" merania.V skutočnosti je reálna
odozva bežne aj 10 - 15 ms.Na tých ide ale hrať bez problémov, a pocit že vidíte duchov,
by sa mal dostavovať až okolo 25 - 30 ms.Poučka číslo tri:Poznaj svoj panel.
Mnoho z výrobcov chce zo svojich monitorov vyžmýkať lepší obraz, a používajú
preto lepšie typy panelov.Určite ste počuli skratky typu TN, S-PVA, IPS a pod.
Ide o rozne sposoby, ako z pixelu vymlátiť nasvietením roznu farbu.TN je nastarší a
najlacnejší, opak sa dá povedať o IPS.U moderných technológíi ako je napr. PVA
však výrobcovia vybavia monitor aj s čipom, ktorý s obrazom pracuje, a robí optimalizácie.
Tomu ale chvíľku trva, než spočíta otočenie pixelu.Pixelsamotný potom síce nevykazuje duchov v obraze,
ale celý obraz je potom oneskorený o čas, ktorý potreboval na výpočty procesor v monitore.
Moc zjednodušene povedané.Pokiaľ teda chcete hrať akčné hry, a nechcete vidieť obraz
oneskorený o dva či tri framy (je potreba vysvetľovať, źe frame je jedno FPS alebo vygenerovaný výstup
z grafiky?), zožeňte si skor monitor s TN panelom.Jednoznačné označovanie neexistuje,
musíte si zistiť použitý panel u každého monitoru separatne.Hlavne pozor u najvačších
monitorov, tu má interný zobrazovací čip najviac práce, a perto oneskorenie obrazu
zvané tiež Imput Lag, je najvačším problémom práve u 24 - 30" LCD s panelmy typu
PVA alebo IPS.Herný monitor by teda mal mať čo najmenšie oneskorenie,
a to vzniká kombináciou Imput Lagu a odozvy.Dohromady može ísť až o 50 - 60 ms,
čo je naozaj nepekné číslo nepoužiteľné pre akčné hry.Ale 24" typu TN može mať
tento súčet pod 20 ms, čo je naopak pekný výkon.TN avšak aj vďaka svojmu veku
majú aj nevýhody, napr. rozne svetlosti na ploche monitoru, iné farby pri pohľade
namonitor z uhlu atď.PVA a IPS možno nie sú na akčné hry, ale svoje výhody predsa len
mojú.

Uverejnené z láskavýmzvolením časopisu SCORE.